گفتگو باشگاه نانو با مدیر آزمایشگاه نانو و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فارابی ناحیه یک اهواز

پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فارابی ناحیه یک اهواز در ارزیابی عملکرد مراکز عضو شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو توانا در سال 1395 توانست رتبه چهارم را از آن خود کند.

 

 با سلام و تشکر بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفاً خودتان را معرفی کنید.
به نام خدا. سلام، سیدآزادی حسینی دارای مدرک ارشد فیزیک اتمی-مولکولی هستم، با 26 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش و مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فارابی ناحیه یک اهواز
آزمایشگاه نانو (توانا) از چه سالی تأسیس و مجهز به چه دستگاه‌هایی است؟ 
از سال 93 تأسیس شده و در این آزمایشگاه دستگاه‌های
اسپاترینگ رومیزی، اسپین کوتر(پوشش‌دهی چرخشی)، اولتراسونیک، الکتروریس، هیتراستیرر، آون، اسپکتروفتومتر، سانتریفیوژ، انکوباتور، گلاوباکس، کوره، pHمتر و هود موجود است.
چه فعالیت‌هایی در این آزمایشگاه انجام می‌شود؟ 
در این آزمایشگاه تولید نانوذرات نقره و تولید نانوالیاف و آموزش کار با دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه برای دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی انجام می‌شود.
از اقداماتی که برای فعال کردن آزمایشگاه و جذب دانش‌آموزان برای حضور در آزمایشگاه انجام داده‌اید، بگویید.
تا قبل از مدیریت اینجانب به علت عدم سکوبندی و عدم فضای فیزیکی مناسب تقریبا هیچ فعالیت عملی و آزمایشگاهی در این مرکز انجام نشده بود اما در این یک سالی که بنده مدیریت این پژوهش‌سرا را به عهده گرفتم ابتدا با صرف هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیون تومان، سر و سامانی به سکوبندی و ساخت فضای فیزیکی داخل آزمایشگاه داده و دوره‌ها و کارگاه‌های متفاوتی در آزمایشگاه برگزار نموده‌ام. تاکنون بیش از 20 کارگاه تولید نانوذرات نقره و تولید نانوالیاف و آموزش کار با دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه برای دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی برگزار شده است. برای جذب دانش‌آموز هم کارگاه‌های رایگان و سمینارهای دانش‌آموزی در محل پژوهش‌سرا برگزار شده است.
به نظر شما، رسالت اصلی پژوهش‌سرای شما چیست؟ 
هدف اصلی پژوهش سراها تکمیل‌کننده روند آموزش در مدارس است ضمن اینکه دانش‌آموزان در پژوهش‌سراها به سمت تحقیق و پژوهش و مقاله‌نویسی سوق داده می‌شوند.
در پژوهش‌سرای خود، سرمایه گذاری و هدایت دانش‌آموزان را مفیدتر میبینید یا دانشجویان را؟ چرا؟
دانش‌آموزان و بیشتر هم دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی به بالا. زیرا با شروع کار در دوره‌ی ابتدایی می‌توان این دسته از دانش‌آموزان را اولا با روش مناسب از لحاظ علمی و پژوهشی تربیت نمود، ثانیاً این دسته از دانش‌آموزان تا دوران دانشجویی می‌توانند در پژوهش‌سرا حضور داشته باشند که در این صورت هم از نظر درآمد برای پژوهش‌سرا مناسب است و هم می‌توان آنها را برای شرکت در جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف مخصوصاً المپیاد نانو آماده نمود.
اما در بخش نانو بهتر است از متوسطه اول شروع شود. برای درآمدزایی هم در آزمایشگاه نانو می‌توان پروژه‌های دانشجویی با تعرفه‌های تعیین شده انجام داد و از درآمد حاصله در تجهیز بهتر پژوهش‌سرا استفاده نمود.
برنامه اصلی آزمایشگاه شما در سال جاری چیست؟ 
با برگزاری کلاس‌های آزمایشگاهی می‌توان تکمیل‌کننده روند آموزش در مدارس باشیم. و هدف اصلی؛ شرکت دانش‌آموزان در جشنواره‌ها مانند جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی و جابرابن حیان و ملاصدرا و شرکت دانش‌آموزان در المپیاد نانو و همچنین سمینارها و فرخوان‌های ملی با ارائه مقاله است.
آیا دانش‌آموزان شهرهای دیگر نیز از امکانات آزمایشگاه شما بهره می‌برند؟ 
بله از نواحی مختلف اهواز و شهرهای کارون و حمیدیه از کلاس‌ها و کارگاه‌های تولید نانوذرات آزمایشگاه این مرکز استفاده می‌کنند.
به تازگی گروهی از برگزیدگان پیشین المپیاد نانو(کانون برگزیدگان باشگاه نانو) از سوی باشگاه جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی
 
در شبکه توانا آموزش دیده‌اند، چقدر مایل هستید تا کارگاه‌های آنها در پژوهش‌سرای شما برگزار شود؟ 
در پژوهش‌سرای فارابی هر روشی که در جهت پیشرفت علمی دانش‌آموزان باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت. در ضمن خانم طاعی‌زاده که عضو کانون و از سفیران نانو است، چندین کارگاه تولید نانوذرات نقره در این آزمایشگاه برای دانش‌آموزان برگزار نموده است.
به نظر شما، چه دلیلی باعث می‌شود تا تعدادی از پژوهش‌سراها اجازه استفاده از تجهیزات خود را به دانش‌آموزان و دانشجویان ندهند؟ چه راه حلی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌دهید؟ 
کمبود مواد لازم و هزینه بالای تهیه این مواد از یک طرف و از طرف دیگر عدم وجود کارشناس‌های دوره دیده که به‌عنوان متصدی آزمایشگاه به طور مداوم در آزمایشگاه حضور داشته و به‌عنوان مشاور یا راهنما به دانش‌آموزان و دانشجویانی که قصد انجام پروژه دارند، کمک نماید.
برای حل این معضل باشگاه نانو مواد لازم را در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهد و همچنین از طرف ستاد نانو یک نیروی مجرب و دوره دیده برای آزمایشگاه‌ها استخدام شود و ستاد نانو حقوق این نیرو را بپردازد.
دلیل اصلی موفقیت پژوهش‌سرای شما توجه به کدام یک از نیازهای دانش‌آموزان بوده است؟
سوق دادن دانش‌آموزان به سمت کارهای عملی و آزمایشگاهی و آموزش روش تحقیق و پژوهش به آنان
مشکل و موانع اصلی فعالیت دانش‌آموزان در آزمایشگاه را بیان کنید. 
عدم همکاری لازم مدیران آموزشگاه‌ها جهت ثبت نام دانش‌آموزان در طرح‌های علمی که در پژوهش‌سرا برگزار می‌شود.
چه درخواستی برای بهبود فعالیت‌های خود از باشگاه نانو دارید؟ 
در جهت بهبود فعالیت‌های پژوهش‌سراها در بخش نانو ستاد نانو باید توجه بیشتری به این مراکز داشته و از لحاظ مالی پژوهش‌سراهایی که دارای آزمایشگاه نانو هستند را ساپورت نماید. و این مراکز را به حال خود رها نکند.
و کلام آخر؟
از باشگاه نانو برای پیگیری مسائل مربوط به نانو سپاسگزارم و انتظار دارم که ارتباط بیشتری در زمینه‌های مختلف پژوهشی با پژوهش‌سراها داشته باشد. در صورت امکان زمینه‌ای فراهم شود که این آزمایشگاه‌ها به حال خود رها نشوند و برای سرپا ماندن و فعالیت این آزمایشگاه‌ها بودجه سالانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

نظر دادن بسته است.