کمک به ارتقای معلم یا دانش‌آموز: تقدم با کدام است؟

[مصطفی محمدرضایی، کارشناسی ارشد فیزیک، پژوهشگر و مدرس]

مخاطب این نوشته مسئولینی هستند که انتظار دارند چیزی را که نکاشته‌اند درو کنند.  

وقتی معلمی خود فرصت نیافته که ارتقا یابد، چگونه می‌تواند دانش‌آموز مترقی تربیت کند.

عکس و ویدئوی زیر متعلق به موفقیت‌های دانش‌آموزان بهبهانی در عرصه‌ی کشوری و بین‌المللی است. اما چند پرسش ذهن ما را به خود مشغول می‌دارد:

  1. سهم آقای حجت‌اله معلمیان در این موفقیت‌ها چند درصد است؟ (کسانی که با ایشان آشنایی مختصری داشته باشند می دانند که یک مدرس به روز و تلاشگر است و همواره جزو بهترین‌ها بوده‌اند)
  2. آیا ابتدا آقای معلمیان ارتقا یافتند یا دانش‌آموزان‌شان؟
  3. آیا آقای معلمیان به تنهایی قادر نیست که چنین موفقیت‌هایی را تکرار کند؟

شاید یک مثال ساده موضوع را روشن‌تر کند. مثلاً اگر ما از یک دبیر فیزیک بخواهیم که به تست‌های کنکور سال قبل در مدت زمان تعیین‌شده پاسخ دهد و ایشان آمادگی لازم برای انجام چنین کاری را نداشته باشند، چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ در اینجا به راحتی نتیجه می‌گیریم که این دبیر مجال نیافته که توانایی‌هایش را حفظ کند؛ زیرا ایمان داریم که سطح علمی یک کارشناس فیزیک یا کارشناس ارشد فیزیک بسیار بالاتر از تست‌های کنکور است.

بنابراین همواره باید ابتدا مجالی به دبیران داده شود تا نقاط قوت و ضعف خود را بازیابی کنند؛ سپس فرصتی برای ترقی‌شان فراهم گردد. بعد از طی این مراحل، بالا بردن توقع از معلم، معقول و منطقی است.

آقای مریدالسادات ـ مدیر دپارتمان رباتیک ـ به زبانی دیگر این موضوع را باز کردند: «اگر قصد داریم دانش آموز پژوهشگر داشته باشیم، باید ابتدا معلم پژوهشگر داشته باشیم و فقط معلم تواناست که دانش آموز توانا تربیت می‌کند. متاسفانه امروزه به مدرسه‌ای هوشمند می‌گویند که ویدئو پروژکتور، رایانه و از این دست تجهیزات وارداتی داشته باشد؛ ولی به نظر می‌رسد مدرسه‌ای هوشمند است که مدیر، معاون، معلم و دانش آموز به‌روز و آشنا با اصول مدرنیته داشته باشد . تجهیزات کمک آموزشی فرع است نه اصل».

بدون شرح

nan0-behbahan

 

 مهمترین پیام این ویدئو این است که فقط معلم پیشرو و به‌روز می‌تواند دانش‌آموز توانا تربیت کند

6 نظر

  1. 36کاملا موافقم

  2. 16-ارتقای معلم ، ارتقای جامعه است.

  3. به نظر من آقای معلمیان خودشان به تنهایی هم میتوانند چنین موفقیت هایی را کسب کندد ولی هدف اصلی ایشان کسب شهرت نیست و بلکه چیزی فراتر از آن ست و آینده و موفقیت و آینده ی دانش آموزان برایشان مهمتر است. اون چیزی هم که من در مصاحبه دیدم موفقیت را به دانش آموزان نسبت دادند در حالیکه اگر ایشان با علم به روزشون در کنار این بچه ها نبودند مطمینا” چنین افتخاری هم کسب نمیکردند. به امید انکه کشور ما پر شود از چنین معلمان دلسوز و دانش آموزان تلاشگر.

  4. با سلام و احترام
    ما هم به خوبی جناب آقای معلمیان را می‌شناسیم و ایمان داریم که او در دوران تحصیل‌شان همواره از بهترین‌ها بوده‌اند و در کار تریس و پژوهش هم نیازی به معرفی ندارند. ایشان شخصیتی است که در کشور ما به خوبی شناخته نشده‌اند و اگر در یک کشور پیشرفته زندگی می‌کردند به عنوان یکی از مفاخر علمی به ایشان مدال می‌دادند.
    اما هدف ما از درج این مطلب این بود که تاکید کنیم که تامعلم پیشرو و به‌روز نباشد، نمی‌تواند دانش‌آموز قوی تربیت کند.
    البته به هیچ عنوان قصد نداریم زحمات دانش‌آموزان ایشان را کم‌رنگ و بی‌اهمیت جلوه دهیم و اساسا به دنبال تعیین سهم افراد نبوده‌ایم.

  5. یک دبیر خوب … جامعه خوبی رو تربیت خواهد کرد33

  6. با عرض سلام
    یک معلم باسواد و خوب ، یک جامعه با سواد وخوب را تربیت میکند
    معلم نقش پراهمیت در جامعه ما دارد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد