فیزیک

[سید آزادی حسینی، کارشناسی ارشد فیزیک، مدیر دپارتمان]

در عصر انفجار اطلاعات هرلحظه دری تازه از علم به روی جامعه‌ی بشریت گشوده می‌شود. لذا دغدغه‌ی آموزش‌وپرورش ازجمله معلمین، هماهنگی‌های لازم جهت رویارویی دانش‌آموزان با تحولات مربوط به جهان در حال تغییر و نحوه‌ی توجیه و پاسخگویی به مسائل و مشکلاتی است که ممکن است در آینده برای آن‌ها پیش بیاید. موضوعی که توجه بیشتر پژوهشگران و صاحب‌نظران در این زمینه را به خود جلب نموده است، روند آموزش صحیح به‌منظور پاسخگویی دانش‌آموزان به مسائلی است که در آینده ممکن است برای آن‌ها پیش بیاید، مسائلی که یا امروز برای آن‌ها پیش نیامده است تا برای آن‌ها پاسخ مناسبی ارائه شود و یا ازنظر ما به‌قدری مهم نبوده که مورد سؤال قرار گیرند. از این منظر منطقی است که به دانش‌آموزان روش‌های مناسب حل مسائل را آموزش دهیم نه پاسخ تعدادی مسئله سخت را برای آنان آماده کنیم. در عصر حاضر نباید به علوم کلاسیک و مکتوبات گذشتگان اکتفا نمود. بلکه باید دانش‌آموزان را به معلومات و مهارت‌های خاص زمان خود مجهز کرد. اکنون این سؤال مطرح است که چگونه می‌توان آموزش‌وپرورش و معلمین را با سلاحی مجهز نمود تا بتوانند دانش‌آموزان را به روشی مناسب و اصولی با این تغییرات آشنا نموده و آنان را از حجم گسترده‌ای از اطلاعات و دانش برخوردار سازند؛ بنابراین به نظر می‌رسد یکی از روش‌های مهم که باید به‌جای انتقال اطلاعات به حافظه دانش‌آموزان موردتوجه قرار گیرد، آموزش عملی به آنان باشد؛ به‌عبارت‌دیگر برای اینکه دانش‌آموزان عملکرد قابل قبولی داشته باشد و به‌جای انبار اطلاعات در حافظه خود، باید فرصتی جهت تغییر و تحول به دست آورند، ازاین‌رو نیازمند به‌کارگیری شیوه‌های فعال در یادگیری و انجام آزمایش و فعلیت‌های عملی خواهند بود. در آموزش‌وپرورش کشور ما از میان اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی توجه زیادی به هدف‌های دانشی و انتقال مفاهیم نظری شده و از طرف دیگر اهداف مهارتی و نگرشی مورد بی‌مهری قرارگرفته‌اند.

لذا دپارتمان فیزیک پژوهش سرای فارابی با توجه به پشتوانه و پتانسیل خوبی که در همکاران گروه فیزیک دیده می‌شود و با تجهیز آزمایشگاه‌های موضوعات مختلف فیزیک ازجمله آزمایشگاه نانو، آمادگی خود را جهت برطرف کردن خلأ آموزشی که در بخش‌های مهارتی و نگرشی دیده می‌شود را اعلام می‌نماید. در این رهگذر این دپارتمان اهداف زیر را دنبال خواهد کرد.

1 ـ جامعیت بخشیدن به بخش اعظم یافته‌های علمی و مشاهده آن‌ها در آزمایشگاه

2 ـ داشتن فکری باز، شفاف و ساده بر پایه روش علمی از طریق آزمایش و مشاهده

3 ـ توسعه‌ی مهارت‌های عملی

4 ـ واردکردن رویکردهای تربیتی ازجمله تفکر خلاق در نظریه‌های علمی

5 ـ انطباق آموخته‌های علمی با آموخته‌های عملی

6 ـ تبیین آموزش‌های نظری و بررسی کاربرد جامع آن‌ها

7 ـ  اصلاح روش‌های پیشین آزمایشگاهی

8 ـ ترغیب و تشویق به انجام مشاهده و ثبت دقیق داده‌ها

9 ـ افزایش انگیزه و علاقه‌مند شدن به موضوع موردنظر

10 ـ حقیقی‌تر جلوه دادن پدیده‌های علمی از طریق تجربه عملی

11 ـ آماده‌سازی دانش آموزان جهت شرکت در مسابقات استانی و کشوری

12 ـ تلاش در جهت انجام آزمایش توسط گروه‌های دانش‌آموزی

13 ـ طراحی آزمایش‌های ساده و جذاب (با وسایل دست‌ساز)

14 ـ برگزاری نمایشگاه

15 ـ انتقال تجارب علمی و فن تدریس عملی به معلمان و ایجاد زمینه همکاری و مشارکت علمی بین معلمان

18 نظر

  1. 26 عالی است

  2. به نام خدا
    26 بیسیار عالی و مفید وجالب بود و از آن بهره ها بردم…….

  3. 26 عالی و جالب بود

  4. 37عاللللللللللللللللللللللللللللی بود♥

  5. عااااااالی۳۷

  6. 37 خیلی جالب ومفید بود

  7. 26 عالی است

  8. عاللللللییی 26

  9. بسسسسسسسسسیار عالی

  10. 26
    با تشکر

  11. 26 بسیار عالی است

  12. فوق العاده

  13. 37-موفق باشین

  14. ★بسیار مسرورم که آدم هایی همچون شما در جامعه ما وجود دارد 33★

  15. Hi. I hope you will do it.It needs a specialised programme with hard working persons, I think you and your coworkers can do it.God’s will.

  16. دانیال جعفری پور

    عاللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییییییییییییییییییی26

  17. ۳۴-بسیار عالللللللللللللللللی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد